Sunday, July 31, 2011

hati2 ngn facebook


Bila sebut Facebook saja semua orang kenal. Semua ada akaun Facebook. budak sekolah rendah pun dah ada Facebook. :) Best kan? Tapi kali ini saya nak cakap pasal jenayah siber pulak. Mesti korang akan fikir pengodam bukan? Semakin hari, semakin canggih teknik jenayah siber. Jika anda perasan, penguna Facebook sememangnya amat terdedah kepada penjenayah siber. Bayangkan jika identiti ada digunakan untuk jenayah. Antara identiti anda yang terdedah ialah, nama sekolah, tempat kerja, tarikh lahir, gambar, pekerjaan, nombor telefon, alamat tempat tinggal, e-mel. Biar saya dedahkan satu per satu.



1) Gambar
Biasanya perempuan yang suka upload gambar ni. Nak tunjuk diri tu cantik konon. Lagipun tambah dosa upload gambar yang tak tutup aurat tu. Kembali kepada topik kita tadi. Bayangkan jika gambar anda digunakan untuk jenayah. Sekarang ni kat Facebook popular dengan profil palsu dengan mengunakan gambar orang lain. So, si penjenayah ni bebas gunakan gambar tu untuk tujuan jahat. Kalau gambar yang seksi-seksi tu penjenayah akan download, lepas tu upload ke laman web lain. Tak malu ke??? Saya menyarankan anda memuat naik gambar yang tiada kaitan dengan diri anda. Seperti haiwan, kartun dan sebagainya.

2) Alamat
Tak kisah la alamat tempat kerja ataupun alamat rumah mahupun alamat emel. Penjenayah boleh gunakan alamat ini untuk menyamar. Kita biasa dengar penjenayah mengunakan alamat palsu untuk melakukan jenayah. Tolong jangan dedahkan alamat anda di Facebook

3) Nombor telefon
Pernah tak anda mendapat mesej atau panggilan palsu yang mengatakan bahawa anda menang beribu-ribu ringgit? Saya rasa pasti pernah. Kebanyakkan nombor telefon mereka perolehi dari Facebook. Sebenarnya buaya gatal (lelaki) akan gunakan nombor telefon ni untuk tackle awek kat Facebook. Bodoh sungguh. Jadi jangan dedahkan nombor telefon anda di Facebook.

Saya rasa cukup dengan ini sahaja. Tapi apa yang ingin saya sarankan disini adalah, jangan sesekali anda dedahkan maklumat diri anda di Facebook atau di laman web yang seumpama dengannya. Otak penjenayah ini sememang hebat untuk melakukan jenayah. Bayangkan jika akaun Facebook anda diklon oleh penjenayah. Bahaya bukan? So, tak salah mengunakan Facebook jika anda pandai mengunakannya. Tak ada yang mustahil jika anda akan menjadi salah seorang jadi mangsanya. Saya tak ingin dedahkan cara mengodam akaun Facebook. Sebab saya tak nak dituduh sebagai pengodam akaun Facebook. Gunakan teknologi secara bijak.